Schimb cultural in Ucraina - Izmail

     Desi ne aflam in plina vacanta de vara , perioada in care ne gandim la relaxare totala , excursii , tabere , etc., pentru comunitatea ucraineana din Tulcea perioada lunii august a fost plina de evenimente interesante.
Astfel in perioada 05 - 07.08.2011, in concordanta cu actiunile planificate in acest an , o delegatie ce a cuprins tineri si varstnici din cadrul filialei noastre a efectuat o deplasare in Ucraina pe itinerariul Reni – Izmail.
Lasand la o parte ,,amabilitatea si politetea excesiva “ cu care am fost tratati la frontiera ucraineana , desi aveam o scrisoare de recomandare din partea Ambasadei Ucrainei la Bucuresti si pitorescul gropilor din asfalt , prima oprire am efectuat-o in orasul Reni unde intr-un timp scurt concomitent cu vizitarea centrului orasului ne-am intalnit cu persoane din conducerea raionului cu care am purtat un dialog concludent legat de activitatea noastra actuala si viitoare si cred ca am pus bazele unei viitoare colaborari . Am continuat drumul catre Izmail unde am ajuns in jurul orelor 15:00 si dupa rezolvarea problemelor legate de cazare si masa am luat legatura cu reprezentanti ai conducerii raionului Izmail – Departamentul cultura , unde am stabilit cateva repere pe care urmam sa le abordam a doua zi . Dupa-amiaza zilei ne-a gasit pe prospectul Suvorov, admirand parcul , constructiile imobiliare , monumentele si evident oamenii care vorbeau atat in limba rusa si ucraineana, cat si in limba romana.
     A doua zi incepand cu orele 10:00, prin grija gazdelor noastre, am avut un program incarcat , incitant si educativ care s-a concretizat prin vizitarea Muzeului ,,Diorama “ unde am luat pulsul bataliei data de armata rusa ( la care au participat si cazaci ucraineni ) impotriva armatei otomane pentru cucerirea cetatii Izmail in anul 1790. Acolo, am fost impresionati de exponatele pe care le-am vizitat in cadrul muzeului si in curtea exterioara a acestuia ( documente , harti , inscrisuri ,tinute militare , armament de infanterie si artilerie , decoratii , tablouri etc.). Excursia a continuat cu vizitarea unui loc de pelerinaj aflat pe malul Dunarii unde a fost ridicat un monument in memoria ostasilor romani, ridicat in timpul domniei lui Carol I , monument care nu a scapat de furia puterii sovietice fiind demolat ulterior .
     Dupa o scurta pauza in care schimburile de pareri au fost in centrul atentiei, ne-am deplasat catre muzeul ,,Alexandru Suvorov “ unde timp de aproape doua ore in prezenta unui ghid bine pregatit intr-o limba rusa literara autentica si cu traducerea in limba romana asigurata de Mihai Sidorencu si Dumitru Cernencu ni s-au prezentat copilaria , adolescenta , faptele de arme , etc ale cunoscutului om de arme al imperiului tarist, care a avut o contributie mai mult decat importanta la evolutia strategiei militare si a dezvoltarii teritoriale a imperiului tarist din aceea vreme . Dupa o pauza de pranz ne-am continuat periplul cultural prin vizitarea galeriei muzeului de arta din Odessa – sectia Izmail unde am luat cunostiinta despre scoala ruseasca de pictura de evolutia acesteia si am admirat lucrari de mare valoare ale unor pictori reprezentativi ai acesteia , paralel cu aceasta vizitand si o sectie de iconografie impresionanta .
     Dupa-amiaza zilei ne-a gasit pe malul Dunarii unde am vizitat faleza , gara maritima Izmail si alte obiective aflate in imediata vecinatate.
     Dimineata zilei de 08.08.2011 am rezervat-o vizitarii vestitului bazar aflat in central Izmailului unde pe langa deja cunoscutele ,, turcisme si chinezisme “ am avut placuta surpriza sa vedem si sa degustam produse traditionale ucrainene ( pirosti , varenichi ) care ne-au produs o impresie deosebita.
     Delegatia noastra constituita din membri cu domiciliul in Tulcea , Pardina , Chilia Veche au avut si placuta surpriza de a-si revedea neamurile care traiesc in zona Izmailului si suburbii , intalniri care au fost intense si emotionante , intalniri care vor duce in viitorul apropiat la o evolutie normal a vietii de pe ambele maluri ale Dunarii . Catre pranz dupa ce am multumit gazdelor si ne-am luat ramas bun de la rude si noii prieteni am parasit orasul Izmail cu regretul ca timpul a fost atat de scurt, dar si cu bucuria ca ne-am imbogatit cunostiintele de cultura generala si cu speranta ca in viitor totul se va normalize in spirit democratic.

DUMITRU CERNENCU






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu